[Navigáció az oldalaimon]
Európa > Spanyolország > Montserrat
Túra és sziklamászás a Barcelona melletti kúpokon - 2000 április

Előzmény

A sors úgy hozta, hogy Bóna Gringo barátomat ugyancsak Spanyolországba vezérelték munkaügyi dolgai, de hogy azért ne legyen minden havaj, ő persze vagy hétszáz kilométerre, Barcelonában ügyeskedett. Egy félórás telefonbeszélgetés, meg tucatnyi emil után, melyben szuperlativuszokban ecsetelte a Montserratot, megbeszéltünk egy hétvégi sziklamászó programot.

Montserrat

Egy éjszakai vonattal kocogtam át az ország túlvégébe, majd egy másikkal, immáron együtt, tovább Montserrat felé. A felvonó sajnos nem működött, így a boldog teher, amit a temérdek mászócucc és kaja jelentett, egyszeriben nyűggé vált. (Nem beszélve a pokrócról, amit Bóna nyúlt le a hotelból, és szolgai módon cipelt, mivel nekem nem volt hálógyíkom). A sétautat választva a kezeslábas szakaszokat tovább nehezítette egy százfős csapat, amellyel folyton előzgettük egymást. A csapat élén túravezető haladt a kötelező sznob külsőségekkel - a rekkenő hőség ellenére Goretex dzseki, baseballsapka, háromkilós walkie-talkie.

Montserrat Kolostor

A kolostorhoz érve gyorsan betoltunk egy sört a saját, és egy tejeskávét a helyi szokásoknak megfelelően. A kozmopolita aktus után kibetonozott lépcsős úton tovább, ami aztán barátságosabb hegyi ösvénnyé formálódott. Kisvártatva jobbra vévén az irányt egy kevésbé kitaposott ösvényen értük el napi célunkat a Sant Benet templomot, amelyet laza fiatalok szállóvá formáztak át. A 350 pesó fedezte a négy fal+tető komfortját, plusz a szerencsésebbeknek még matrac is jutott, de látszólag azok sem bánkódtak, akik a faasztalok alatt tértek nyugovóra. Mivel legalább tizenöt hippikorszakot idéző külsővel megáldott fiatal járkált fel s alá az otthoniak semmivel sem összehasonlítható nyugalmával, végül a pult mögött tíz percet eltöltőt tiszteltük meg azzal, hogy szállásigényünket lerendezzük vele.
A többhónapos nem mászás után (a kifejezés nem azonos a nemmászással, ami a kőkeménymászással ellentétben max egy kötélhosszos utat jelent) kezdetnek a templom melletti, megfelelően gyenge 30m-es kúpot néztük ki, amit meg is másztunk öt perc (+ fél óra előkészület) után. A polárzsebben felvitt sör elfogyaszása már az ereszkedés utánra maradt, ugyanis az idő meglehetősen cudarrá vált. A további kilátások reménytelensége miatt egy sétát javasoltam a gubbasztás helyett, így a cuccot hátrahagyva bolyongtunk, és a kalauzt vadul lapozgatva, széles mozdulatokkal a sziklákra mutogatva polemizáltunk. Aztán váratlanul kitisztult az idő, úgyhogy vissza a cuccért, majd nekivágtunk egy ösvény menti útnak.

Sant benet Montserrat

Nagy arccal bevállaltam az elölmászást, amit aztán sűrűn bántam, kivált egy enyhe de makacs sziklahas alatt, méterekre egy csatornabádogból egy 30 éve rozsduló csavarra applikált nitt-tákolmány felett. Repedések híján azonban ezek voltak a biztosítási pontok, a kiszögelléseket pedig helyenként a betonszerű kőzetbe részben beágyazódó kavicsok jelentették. Amit érdemes magunkkal vinni, az pár bovdenes ék, amelyeket minimálkoncepciós köztesnek a falból kilógó csavarfejekre lehet akasztani, valamint ajánlott a félkötél használata a standtávolságok, és láncszemnagyságok miatt.
Közben besötétedett és így visszatértünk a házhoz, ahol a vegyes és kellőképpen laza társaság ellenére éjfélkor fekvés volt.
Másnap a mindent beborító felhők ellenére célba vettük a völgy túloldalán található kúpot, hogy megnyomjunk egy ötkötélhosszas utat. Odaérve erről azonban mégis letettünk az idő kérlelhetetlen volta miatt, és egy rövid túra keretében visszakanyarodtunk a kolostorhoz, majd a kultúrprogram és egy szerencsétlen térdszalaghúzódásom után - ez utóbbi miatt nagy morgások közepette - visszagyalogoltunk az állomásra.

A túráról amatőrfilm készült, amely alighanem a leggyalázatosabb darabja a "Gringos ..." sorozatnak, de talán egyszer öszevágom a fél percnyi érdekes részt.

Az oldal képeiről (jobb gomb segítségével tekinthetőek meg nagyobb méretben) :
- Egy festői ösvény
- A kolostor
- A Sant Benet templom/szálló
- Egy másik tipikus kép a helyszínről.